Säg för guds skull inte "sov gott"!

Idag sändes den omdebatterade begravningen av Engla. Jag har inte tänkt gå in på vad jag tycker om att man sänder en begravning i TV. Allt som hände henne var väldigt grymt och hemskt men, ja kanske inte direktsända en begravning. Okej, nu sa jag ändå vad jag tyckte men jaja...

Igår begravdes även de små barnen som mördades i Arboga som tack och lov inte direktsändes i TV.

Jag har läst lite både på Aftonblandet och Expressen runt dessa båda mord och vad som retar gallfeber på mig är att man skriver att barnen ska "sova gott". Men dom sover ju inte, dom är ju döda. Jag tycker det är helt fel att koppla samman döden med att sova. Okej, det ser ut som människan sover när den är död men att säga att den sover gör allt bara så mycket värre. Jag kan tänka mig att många barn får många frågor då detta kablas ut i media och då är det kanske lättare att säga att dom "sover" istället för att ta diskussioen om döden. Men vad ska då alla barn tro? Att dom inte vågar somna på kvällen för då vaknar dom kanske inte mer? Nej, huvva! Sluta upp med det där. Säg inte "sov gott" utan säg hellre "vila i frid". Det är ett mycket bättre uttryck och som inte kan skapa förvirring främst hos barn.

Jag har läst tidigare att vissa föräldrar säger till sina barn att exempelvis mor- eller farföräldrar "sover" när de i själva verket har dött. Kanske för att döden-diskussionen är väldigt känslig för många. Vi går alla mot döden men vi vill kanske inte tänka på det varje dag. Då skulle livet kännas lite surt. Men det är ju sanningen.

Ja, nog om denna lilla rytning men jag blir riktigt irriterad när jag läser det. Säg sanningen till barnen. Det mår dom bättre av i längden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback