Dagens ris

En av mina favoritsidor att läsa i dagstidningar är insändarsidan där människor får säga sig mening om olika händelser eller beslut. Det finns även "dagens ros" där människor tackar varandra för en trevlig utflykt eller om god omsorg på sjukhus eller så. Men det som är mest intressant att läsa är "dagens ris" där folk spyr galla över andra och irriterar sig något så kopiöst över vad andra gör och inte gör.

Det kan handla om människor som rastar sina hundar i parker och inte plockar upp skiten efter dom, nån som stal ett cykeldäck utanför Åhléns eller om hur dåligt busschaufförerna bemöter sina kunder.

Sånna små notiser kan verkligen få mig att skratta högt. Det är nästan bättre än att läsa serierna längst bak i tidningen.

Det är inte "dagens ris" varje dag och de dagar som dessa små underbara notiser uteblir, så blir jag nästan lite stött! Va tusan, inget klagomål idag.

I dagens BLT var det hela sju "dagens ris" tror jag. En hel massa. Nytt rekord för tidningen tror jag och det var mycket underhållande!

Det handlade om:
* hur dåligt lekplatserna städas, hur Liedl inte har hemma de varor man annonserar om
* hur människor i Sölvesborg vattnar sina gräsmattor när det var bevattningsförbud
* att tidningsbudet inte stänger locket på brevlådan så att tidningen blir genomblöt när det regnar
* hur slarviga människor skräpar ner våra skärdgårdsöar
* att tre cyklas stals i samma område
* hur Swedbank i Ronneby inte får ut sina pengar på grund av dataproblem.


Jag undrar då...vem är det som skriver in sånna saker? Vilka typer av människor stör sig så ofantligt mycket på detta så att de drivs att skriva en insändare i tidningen och tala om vad dom tycker!!

Men vad som nästan är mer intressant är att nästan ingen undertecknar med sitt namn utan använder istället signaturer. Men, om man nu irriterar sig så mycket på detta, varför inte våga stå för det och skriva under med sitt namn?? Hur ska annars de berörda förstå att det är just DU som klagar. Eller är det lättare att muttra i tysthet än att säga det direkt till den berörda personen??

Den som klagade på tidningsbudet, kanske man kan ringa tidningsbärarna och prata direkt med dom eller direkt med tidningsbudet? Slippa gå via tidningen. Det kanske mottas lite bättre då. Det kanske inte är så kul att läsa om ett klagomål mot sig själv i tidningen. Jag skulle ju inte tycka det vore så skoj.

En liten fundering så här på onsdagen.....vad tycker ni???

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback