Måndag - givande, intressant, roligt och gav eftertanke



Idag var vi och lyssnade på Benny Grünfeldt på Kallingeskolan vilket var väldigt intressant. Han överlevde Auschwitz och var många gånger väldigt nära döden men som genom flera mirakel klarade han sig. Nu tänkte inte jag sitta och återberätta allt han sa för då blir det verkligen inte detsamma som att lyssna på honom men han är värd att höra på. Speciellt med tanke på det klimat vi har i Sverige idag där nazismen har smugit sig tillbaka in i samhället. Dagens nazism är inte den som var i Tyskland då utan den har tagit sig andra former men den finns ändå där vilket skrämmer mig. Det var två väldigt korta timmar för tiden gick väldigt fort och jag önskade att han kunde ha pratat mer. Jag är lite nyfiken över varför han just kom till Sverige och hur han kom hit. Och hur han har upplevt det svenska samhället. Fast det är så typiskt att alla sådana frågor kommer efter man ha lyssnat och åkt därifrån. Det var en väldigt intressant och givande förmiddag!

Jag tycker det är svårt att försöka sätta sig in i hur det kan ha varit. För mig är det näst intill omöjligt att försöka känna efter hur jag skulle ha mått. Naturligtvis hade det varit en mardröm men det är som att det tar stopp. Innerst inne kanske jag inte vill kunna sätta mig in i hans känslor för att då blir det för jobbigt och man kanske hamnar i en djup depression av bara tanken att förlora hela sin familj och släkt.
Jag beundrar verkligen honom som orkar åka runt på skolor och berätta och föra detta vidare så att det inte händer igen.

Sen var det väldigt roligt att vara tillbaka på skolan och många lärare hälsade glatt och undrade om jag var tillbaka igen. Känns så himla roligt att man blir glatt mottagen där igen. Jag träffade inte så många elever men några hälsade igenkännande medan flera tittade lite frågande på mig, precis som att de kände igen mig men undrade om det var jag och vad jag gjorde där! Ganska roligt! =)
Innan vi skulle gå, Anders följde med idag, så stoppades jag av biträdande rektorn som undrade om jag hade några håltimmar nån gång om jag kunde vikariera lite. Självklart sa jag och hon skrev upp mitt nummer. Snacka om att jag blev förvånad när hon ringde nu i eftermiddags när vi kommit hem och ville att jag skulle vikariera. En SO-lärare var sjukskriven och jag skulle få ta hela denna vecka plus måndag nästa vecka. Kändes så himla roligt att dom ringde till mig! =)
Dessvärre håller jag på med uppsatsen och känner att jag inte kan "ta ledig" så många dagar från uppsatsen med tanke på att vi åker till Nynäs om en vecka och kommer hitta på lite där. Dessutom ska vi träffa min bror och han ska följa med till Nynäs och sova över vilket ska bli så himla roligt! =)
Så jag ska jobba på fredag och preliminärt på måndag. Då har jag lite press på mig att jag  måste jobba bra nu i veckan och jag kan verkligen behöva en spark i ändan ibland! *hehe*

Så det har varit en bra dag idag. Måndagar är inte då dumma när allt kommer till kritan!

Jag hann inte mer än sticka in nosen på skolan så vill de att jag ska jobba. Dessutom ska jag ju jobba där hela vecka 22... =)

Dags att läsa lite kanske.....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback